Persbericht 1e veiling 2023

1e veiling Thoolse primeur aardappelen 20 juni

Unieke Thoolse veilingklok gaat weer draaien

Het nieuwe aardappelseizoen gaat bijna weer beginnen. Op dinsdag 20 juni start het veilen van de Thoolse primeur aardappelen; de ALVANTHO’S. In de laatst overgebleven aardappelveiling van Nederland in Sint-Annaland, gaat om 9.30 uur de klok weer draaien. De opbrengst van de 1° kist met nieuwe aardappelen gaat traditiegetrouw naar een goed doel. Vanwege de weersomstandigheden start het seizoen drie weken later dan vorig jaar.

De vele zonuren én de zeer vruchtbare kleigrond op Tholen zijn twee belangrijke aspecten van het succes van ons product. Daaraan toegevoegd de kennis, kunde en passie van 45 aangesloten agrarische leden. Dat alles levert ieder jaar opnieuw een vroege en verse aardappel van topkwaliteit. De vijf verschillende vroege aardappelrassen dragen het ALVANTHO-handelsmerk. Een product wat is geliefd is bij zowel de particuliere als zakelijke markt. Van de totale aanvoer van zo’n 10.000 ton gaat ruim 50% via de veilingklok. Het overige deel vindt zijn weg via bemiddeling. De bemiddelaar onderhoudt nauwe contacten met de klein-verpakkers zodat het Thoolse product ook in de schappen van de supermarkten terecht komt.

KWALITEIT
Eind februari/begin maart zijn er op Tholen al wat percelen gepoot. Maar er is tegenslag geweest door de hevige en langdurige neerslag. Hierdoor is er ten opzichte van andere jaren veel minder plastic over de gewassen gegaan. De telers kwamen er gewoon niet aan toe. Het is dus lang koud en erg nat gebleven. Vanaf half mei kregen we te maken met een schrale Noord-Noordoosten wind en geen neerslag van betekenis. Daarbij komt dat we nu al een tijdje veel zon hebben gehad en de temperaturen zijn opgelopen tot tropische waarden. De telers doen er dan ook – mede door de inzet van zoet water wat op Tholen van goede kwaliteit beschikbaar is – alles aan de vitaliteit van de gewassen in stand te houden.

HET THOOLSE STREEKPRODUCT
We verwachten de aanvoer van Doré, Premiére, Frieslander, Eigenheimer en Bildtstar. De aardappelen worden voor de handel aangeboden in een kunststof kist met een vulgewicht van 20 kilo. Verder leveren we op bestelling de aardappelen ook in klein-verpakking. Ons streekproduct zit verpakt in een representatieve doos met een inhoud van 3 kilo. Dat kan echter pas op het moment dat de aardappel huidvast is. Waarschijnlijk zo begin juli. Onze ALVANTHO-aardappelen zijn gecertificeerd als ‘Zeker Zeeuws® Streekproduct’ wat staat voor een duurzaam Zeeuws product, geteeld met respect voor milieu, mens en dier. Tijdens de 1e veiling wordt de opbrengst van het 12 kistje geschonken aan een goed doel.

ALVANTHO IN BEELD
‘ALVANTHO’ is het gedeponeerde handelsmerk van de Veilingvereniging Sint-Annaland en staat voor de afkorting: ‘Alles van Tholen.’ Jaarlijks verhandelen wij voor onze leden ongeveer 10.000 ton vroege en middelvroege aardappelen. Kijk voor meer informatie op www.alvantho.nl of bezoek onze nieuwe Facebookpagina Alvantho waar we vorig jaar en het jaar ervoor extra aandacht hebben besteed aan het groeiproces en de innovaties die onze leden daarbij hanteren.